Missie & visie
De Neerhof is een school die volop in ontwikkeling is naar toekomstgericht onderwijs. De missie/visie van de school is samengevat in het onderstaande beeld:
Met ons onderwijs op De Neerhof bereiden wij kinderen voor op hun toekomst in de maatschappij. Zodat zij voor zichzelf kunnen opkomen, verantwoording kunnen nemen, zich blijven ontwikkelen en sociaal vaardig zijn. Wij stemmen ons onderwijs af op wat voor onze kinderen belangrijk is voor de toekomst.
Normen en waarden:
Wij willen dat iedereen erbij hoort, elkaar respecteert en met elkaar kan samenwerken om resultaten te behalen. In ons lesprogramma wordt expliciet aandacht besteed aan deze vaardigheden. Wij zijn ervan overtuigd dat we gezamenlijk meer kunnen bereiken dan alleen. We hanteren duidelijke regels en afspraken om samen een fijne en veilige leeromgeving te realiseren. We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan.
Wij sturen aan op een verantwoordelijkheid voor eigen handelen door te werken aan een positief klimaat in de klas, sociale vaardigheidstrainingen “Rots en water”, het inzetten van coöperatieve werkvormen en door met elkaar in gesprek te gaan. Onze school heeft een katholiek karakter met respect voor andere overtuigingen. Bij ons op school mag je zijn wie je bent.
Kwaliteiten:
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen goed met elkaar om kunnen gaan. Daarom besteden we veel aandacht aan sociale vaardigheden. Wij hechten ook veel waarde aan het welbevinden van iedereen op school. We geloven er in dat jezelf fijn en veilig voelen de basis vormt om te komen tot leren. We monitoren jaarlijks de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen middels observatielijsten en indien nodig worden plannen opgesteld (zowel individueel als op groepsniveau) als verbetering noodzakelijk is. Wij beschikken over opgeleide SOVA-trainers en Rots & Water trainers en zetten deze schoolbreed in, ook wanneer er extra ondersteuning noodzakelijk is.
Naast de cognitieve, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling, besteden we ook veel aandacht aan cultuureducatie. Wij zijn een erkende cultuurschool. Als school vinden we het belangrijk dat onze kinderen ook hun creatieve en expressieve vaardigheden kunnen ontdekken en ontwikkelen. We beschikken over opgeleide coördinatoren die een divers cultuurprogramma voor alle kinderen realiseren. Dit varieert van kunstzinnige opdrachten tot theatervoorstellingen.
Ook vinden we het belangrijk dat er aandacht is voor het bewegingsonderwijs en de fysieke fitheid. Daarom werken we op De Neerhof met vakleerkrachten bewegingsonderwijs.
Onze leeropbrengsten zijn op orde, kinderen presteren naar eigen kunnen. Dat is o.a. te zien aan de tussen- en eindopbrengsten. Deze liggen in lijn van het landelijk gemiddelde en de schoolnorm. Deze resultaten behalen we door het geven van duidelijke instructies en door aandacht te hebben voor alle kinderen ongeacht het niveau waarop ze werken. We bieden extra ondersteuning aan kinderen die dat nodig hebben, maar hebben ook een plusprogramma voor kinderen die verder zijn in hun ontwikkeling. Een leeromgeving die zich kenmerkt met rust en structuur, draagt daar ook aan bij.
Alle teamleden zijn nauw betrokken bij de school en werken intensief samen. We streven naar het maximaal haalbare voor onze kinderen. We zien mogelijkheden om onze opbrengsten nog verder te vergroten door het leerstofaanbod en instructies nog meer af te stemmen op de kinderen.
Onze uitdagingen:
We leven in een snel veranderende maatschappij. Ons onderwijs dient mee te gaan in de veranderingen om kinderen voor te bereiden op de toekomst.
Om recht te doen aan de diversiteit van kinderen, de niveauverschillen en vaardigheden die passend zijn voor de toekomst, is een andere onderwijsvorm nodig dan het traditionele klassikale onderwijs. Vanuit de opvatting dat het leren van kinderen zich niet alleen beperkt tot een klaslokaal en leerjaar, is en wordt er gezocht naar mogelijkheden om de gehele school als veelzijdige leeromgeving in te richten waarin, naast kennisoverdracht, er ook aandacht is voor het aanleren van vaardigheden als samenwerken, zelfstandigheid, kritisch denken, creatieve ontwikkeling, zelfsturing en probleemoplossend handelen.
Vanaf het schooljaar 2024-2025 wordt er in alle bouwen – 1/2 , 3/4 , 5/6 en 7/8 – daarom groepsdoorbrekend samengewerkt. Dit zal in de komende jaren verder worden uitgebreid zodat er vanuit de visie van de school toekomstgericht onderwijs wordt aangeboden dat aansluit bij de veranderende behoeften van de leerlingen en de onderwijskundige en maatschappelijke uitdagingen.
De rol van de leerkracht verandert van een docerende rol naar een meer coachende rol. Ze zijn een voorbeeld voor het levenslang leren. Leerkrachten zijn in staat zich aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen en het onderwijs te blijven verbeteren en ontwikkelen. Daarbij trekken we actief op met partners in de omgeving.
Leerlingen willen we eigenaar maken van hun eigen leerproces. Naast een gericht leerstofaanbod, krijgen leerlingen de mogelijkheid eigen leerdoelen te formuleren en leren ze kwaliteiten van zichzelf te ontdekken door een breed leeraanbod. Het techniekonderwijs maakt daar deel van uit.
Digitale ondersteuning en verwerkingsmogelijkheden zorgen ervoor dat we meer op maat kunnen werken en geven kinderen toegang tot heel veel informatie. Leerlingen zullen we vaardig moeten maken in het werken in die digitale wereld en daarvoor is digitale geletterdheid belangrijk.
We zien op De Neerhof onze school als een mini-maatschappij en daarmee een oefenplaats voor burgerschap zodat we onze kinderen voor kunnen bereiden op hun toekomst in de samenleving. We leren op De Neerhof onze kinderen om goed samen te werken, te leren en te leven. Ons onderwijs geeft kinderen de ruimte om te ontdekken en te zijn wie ze zijn en zich hierin te ontwikkelen. We beschouwen onze leerlingen als medeverantwoordelijk om samen te zorgen voor een plezierige en veilige (leer)omgeving. In ons aanbod zal er daarom komende tijd (gericht) aandacht worden besteed aan burgerschap.
Om de doorgaande ontwikkeling van kinderen te ondersteunen willen we de overgang van de (peuter)opvang naar de basisschool en van de basisschool naar de middelbare school zo makkelijk mogelijk maken. We hebben de ambitie om de samenwerking met Kibeo intensiever op te zetten door naast een warme overdracht, de peuters en kleuters vaker te laten samenwerken en om het aanbod meer op elkaar af te stemmen.
De samenwerking van onze school samen met andere basisscholen in Zevenbergen en met het voortgezet onderwijs binnen het Junior College Moerdijk, om onze groep 8 kinderen een zachte landing te laten maken in de brugklas, zetten we komende jaren voort. Dit blijven we actief doorontwikkelen om aan te kunnen blijven sluiten bij de behoeften van de kinderen.