Junior College
In Nederland is sprake van een groeiende kloof tussen arm en rijk én hoog en laag opgeleide mensen. Het huidige onderwijs vergroot de kansenongelijkheid eerder dan die te verkleinen. Onderzoek laat zien dat de manier waarop wij in het Nederlandse onderwijs omgaan met differentiatie en leerlingen selecteren nadelig uitpakt voor kansarme leerlingen. Ook het sterk scheiden van de algemeen vormende en de beroepsgerichte opleidingsroutes leidt tot niveauverschillen in diploma- en baangarantie.
We leven in een snel veranderende maatschappij. Om kinderen voor te bereiden op hun toekomst zullen zij nieuwe kennis en vaardigheden moeten opdoen. Waar de onderwijsinspectie kwaliteit van onderwijs koppelt aan prestatietoetsen, zien wij kansen om juist ook te sturen op vaardigheden als bijvoorbeeld samenwerken, leren plannen, effectief projectmanagement e.d.
KC de Neerhof (PO, Stichting de Waarden), De Arenberg (PO, Stichting de Waarden), OBS de Boemerang (PO, Stichting Openbaar Basisonderwijs West-Brabant) en het Markland College Zevenbergen (VO, Stichting Markland College) hebben het initiatief genomen om bovenstaande problematieken en uitdagingen aan te pakken door een vorm van 10-14 onderwijs.